En Svensk guide till HYGGE

Övrigt

Semestern har börjat för mig här nere i Danmark och förra gången bloggade jag enbart i vanligt utan något tema men denna gång har jag ett tema och det är ”En svensk guide till Hygge!”

Men vad är ens ”hygge”? Hygge är en dansk ord som man enkelt kan översätta till att ”ta det lugnt att inte riktigt fokusera negativt utan hitta en lugn miljö och bara koppla av” - Nu när jag berättar det låter det komplicerat att berätta men hoppas mina inlägg kommer ge er inblick i livsstilen ”hygge”.

Första dagen:

Dagen har varit för jäkla bra! Vi startade den med att åka bussen ut till Sabro från Aarhus för att träffa morfar och han blev i sin tur väldigt glad och förvånad att vi bara dök upp, men glädjen var enorm. Vi drack lite kaffe och käkade en ”jordbær kage” som är en jordgubbe bakelse med choklad, grädde och jordgubbar och sen efter det tog vi en god kall öl ihop och bara hyggde oss. Sen åkte vi med en del av familjen till Salling som är ett köpcenter i centrala Aarhus och på våning 4 (högst upp) åt lunch och njöt av Aarhus utsikten som ni kan se på bilden nedan.

Vi var såklart innan och hälsade på mormor och jag ska åter dit igen för att säga hej och prata med mormor och berätta allt gott som har hänt mig sen sist vi talades vid. Jag finner ett slags lugn på kyrkogården och jag vet att jag inte kan prata med dom bortgångna men jag har ändå tanken kvar att även dom döda kan höra oss.

Det är kanske du som har styrt mig i rätt riktning i livet sedan och före din Bortgång i 2016 och om det är fallet tackar jag så hjärtligt mycket och det är skönt att veta att du stöttar mig i tuffa tider! ❤️ Jag älskar dig mormor!

Sen gjorde vi det som temat handlar om ”Hyggade oss” genom en kall öl på ett ställe som hade uteservering och vi tog det lugnt och lyssnade på trafiken och njöt av varandras sällskap. Hygge är mer ett ord som kan översättas att ta det lugnt och njuta av den stunden i antagligen lugn miljö eller lite livligare miljö som uteserveringar vid Aarhus hovedbanegård! Hygge är ingen specifik plats utan man kan anpassa hygge till allt i vilka miljöer som helst.

Nu till kvällen kommer det bli Minister korv och potatis och ser verkligen fram emot det och sedan gå och sova! Perfekta dagen.

Andra dagen:

Dag två var ungefär som dag ett då vi besökte morfar och hälsade på mormor på kyrkogården. Men sen skiljer det sig då vi besökte Bilka (närmaste är typ Ullared för er svenskar) och vi åt lunch på Carls JR för att sedan åka ner till Aros som har en rund regnbgåges ring man kan gå runt och se en fantastisk utsikt av Aarhus.

Aros är Aarhus konst utställning där man ser stora statyer och målningar samt deras regnbågsfärgade gång på åttonde våningen. Sen åkte vi hem på kvällen och blev bjuden på god biff med potatis och en riktig god sås. Sedan avslutade vi kvällen igenom att prata om allt möjligt och njutit av en god öl ~

*Att avsluta kvällarna med en god dryck och prata allmänt är ren hygge. Man samlar sitt gäng och man tar det bara lugnt inga mobiler eller så bara umgänge som tar det lugnt.

Tredje dagen:

Lördagen började lugnt med sovmorgon till minst 8:00 för att sedan vakna och ta morgonkaffet i vardagsrummet. Sedan begav jag och Jasmine till ”Havnens Perle” för att äta lunch och vi valde såklart en 300g hamburgare fylld med sås och mera sås 😅. Det var faktiskt jättegott och vi åt som två hästar!

Bearnaisesås och brunsås

Tivoli- dejten

Jag och Jasmine tog en sväng till ”Tivolit Friheden” och njöt av en kväll med både mat, karuseller och vinster i dom olika spelmaskinerna. Vi vann tillsammans två gossedjur vilket var riktigt häftigt! Vi hade en riktig trevlig kväll, även fast man inte klarar av karusellerna som man gjorde som ung.

Jag vet inte om det var mormor som gav mig otur eller lycka i spelmaskinerna då den stora kaninen nu ska med till Sverige på tåget, haha. Kanske en kombination av båda! 😅 Det var i alla fall en hygge dag och inget i hela världen kunde störa oss!

Sista dagen:

Man kan märka att det är den sista dagen i Danmark. Dagen började tidigt med en tur ut till en hund tävling/utställning och hjälp vad många hundar det var! Det var goldens, Collis och boxer hundar.

Tog till och med ett träningsformen där ägare och hund skulle över vattnet tillsammans, det var lite häftigt att se faktiskt!

0:00
/0:35

Resterande av kvällen så kommer den sista delen av familjen och äter middag med oss och det är ett riktigt bra avslut då vi ska åka redan klockan 9:00 imorgon så man vill gärna vara mätt och pigg imorgon!

I överlag har vi haft en riktigt fin semester och jag är ytterligare ledig några dagar innan jobbet startar igen, tack och lov för semester och korta arbetsscheman.

Vi har gjort det som många inte riktigt förstår med en ”Hygge” semester vi har utforskat turist destinationer men också sett lokala delar som vi vanligtvis ser i sverige. Vi har haft det så hygget vi bara kunnat!

Hygge kulturen behöver inte vara tysta rum och tända ljus utan ”hygge” är mer vad man gör stunden till i min mening!

Med det sagt så får jag önska er en fantastisk dag och jag hoppas jag är hemma nån gång idag till kvällen.

Nicklas Fox

Nicklas är en 30-årig person med ett passionerat intresse för att lyfta frågor kring psykisk ohälsa.